کودک ٤ تا ٦ ماهه
٤ تا ٦ ماهه
خانه > بازی ویادگیری > ٤ تا ٦ ماهه

نوزاد شناخت بهتری از جهان به دست می آورد و در می یابد که می تواند با فعالیت ها و بازی هایش اثری بر محیط خود بگذارد. الگوی خواب و تغذیه ی منظم تری پیدا می کند.کودک به مادرش – و یا هر فردی که مراقبت کننده ی اصلی اوست – دلبستگی پیدا می کند و از حضور غریبه ها مضطرب می شود. کودک از تعامل لذت بیشتری میبرد.



رشد جسمانی
حواس به شدت پیشرفت کرده اند و مهارت های حرکتی در حال رشد اند
رشد شناختی
رشد زبان به عنوان یک جنبه از شناخت با شروع صداسازی در کودک خود را نشان می دهد



نوزاد در این سن چگونه بازی می کند؟

 

کودک در این سن به اسباب بازی هایی نیاز دارد که بتواند با آنها به تنهایی بازی کند و از آنها یاد بگیرد.

بازی هایی که علت و معلول را به کودک نشان می دهند و یا یک توالی را مشخص می کنند کودک را بیشتر به خود جلب می کند.

بازی کودک برای کشف جهان است و اسباب بازی هایی که جنس های مختلف داشته باشند برای کودک جذاب هستند.




هر کودکی به روش و زمان منحصر به فرد خود به توانایی های رشد و توسعه دست پیدا می کند. موارد ذکر شده در این وب سایت تنها به عنوان یک راهنما ارایه شده است. در صورت داشتن هرگونه سوال لطفا با مشاور کودک خود تماس بگیرید.




انواع اسباب بازی مناسب این گروه


در این سن باید به تشویق مهارت های حرکتی کودک و به خصوص سینه خیز رفتن بپردازید. رشد  به موقع و با کیفیت مهارت های حرکتی در کودک شما باعث میشود هوش بدنی کودک راه هموار تری را برای بروز داشته باشد.


 با انجام بازی های پر تحرک مهارت های حرکتی درشت کودک را تقویت کنید. وقتی پاهای نوزاد مقابل یک سطح محکم قرار بگیرد، نوزاد شروع به فشار دادن پای خود به آن سطح می کند. به این کار رفلکس راه رفتن می گویند. شما می توانید از این رفلکس برای تمرین سینه خیز رفتن کودک استفاده کنید. 

•    کودک را روی شکمش قرار دهید.
•    یک اسباب بازی رنگی و جذاب را با فاصله ی ٣٠-٤٠ سانتی متری سر کودک قرار دهید و توجه کودک را به آن جلب کنید. 
•    پشت سر کودک بنشینید و با دست  یا پای تان، کف پاهای او را فشار بدهید. 
•    بگذارید کودک در مقابل فشاری که شما به پایش وارد می کنید خود را به جلو هل دهد، فعالیتی که منجر به حرکت او به جلو می شود. 
•    به تکان دادن اسباب بازی و فشار دادن کف پای نوزاد تا جایی که کودک بتواند به جلو حرکت کند، ادامه دهید.

اسباب بازی های مناسب : تشک و زیرانداز کودک

کودک ٥ ماهه ی شما هنوز زمان زیادی از ساعات بیداری خود را درحالت خوابیده میگذراند. زمان هایی که نباید از دست بروند و هر کدام می توانند به فرصت های خوبی جهت یادگیری تبدیل شوند.


یکی از کارهایی که در این زمان می توانید انجام دهید آویزان کردن اشیا و اسباب بازی ها از بالای سر نوزاد است تا او به آنها توجه کند و با اشتیاق ویژه ای که به یادگیری دارد شروع به آموزش دیدن کند.


 استفاده از باشگاههای بازی نیز همین عملکرد را برای کودک دارد. این اسباب بازی های مفید برای کودکان در همین سنین تهیه شده اند.


چه چیز را میبینید؟ تا سطح زمین پایین بیایید تا بتوانید منظره ای را که کودک در بالای سر خود میبینید را ببینید. این کار به شما برای قرار دادن کودک در بهترین و مناسب ترین موقعیت کمک می کند.  موقعیت خوابیدن کودک در این اسباب بازی را هر بار عوض کنید تا زوایه ی دید او تغییر کند.


 با هم بازی کنید تا به تقویت ارتباط با او بپردازید و در زمان بازی کردن با او، هردو لذت بیشتری ببرید. برای بازی زمانی را انتخاب کنید که کودک سرحال است و نه زمانی که کودک خواب آلوده، گرسنه و یا برانگیخته است. شما می توانید ببینید که هر زمان اسباب بازی برای او خیلی شلوغ به نظر می رسد، او چشمانش را می بندد. پس می توانید میزان شلوغی(تعداد اسباب بازی هایی که آویزان است) آن را تنظیم کنید.
اسباب بازی های مناسب : تشک و زیرانداز کودک

در این سن عضلات دست کودک شما بسیار ضعیف هستند و داشتن اسباب بازی های نرم به او این فرصت را میدهد تا با دست گرفتن و فشردن آنها عضلات انگشتان دست خود را تقویت کند. 

داشتن دست هایی که در گرفتن اشیا ماهر هستند و مهارت های ظریف و پرقدرتی دارند به کودک کمک می کند که بیشتر و فعالانه تر بازی کند. بازی بیشتر نیز برای کودک مساوی است با یادگیری بیشتر و شناخت دقیق تر و بهتر از جهان! 

اسباب بازی هایی که کودک را به گرفتن ترغیب می کنند و برای رشد مهارت های حرکتی کودک مفید هستند در این دسته معرفی شده اند. 


 همانطور که در صفحه ی اول بازی و یادگیری مطالعه کرده اید شناخت به معنای عملکردهای ذهن انسان است. برای اینکه عملکردهای ذهن یک کودک ٥ ماهه را به کار بیاندازید و آنها را تقویت کنید باید از ابزار های مناسبی استفاده کنید. این ابزار ها بازی ها و اسباب بازی ها هستند.


 اسباب بازی هایی مانند اسباب بازی های موزیکال که بیشترتوجه کودک را به خود جلب می کند و بیشتر کنجکاوی کودک را برمی انگیزد و از کانال های مختلف دیداری و شنیداری استفاده می کنند اسباب بازی های مناسبی هستند.


 این چیست؟ قبل از اینکه بازی را آغاز کنید، به قسمت های مختلف و کاربرد های گوناگون اسباب بازی اشاره کنید و از فعال کردن چراغ ها و صداهای مختلف آن لذت ببرید.


همراه با اسباب بازی آواز بخوانید. کودک را تشویق کنید تا همراه با موسیقی اسباب بازی از خودش صدا در بیاورد و شما هم همراه با او آواز بخوانید.

میخوام سرگرم بشی. زمان هایی که شما در کنار کودک مشغول کاری هستید و به نظر می رسد که کودک نیاز به توجه دارد، موسیقی اسباب بازی و یا چراغ های آن را روشن کنید تا کودک سرگرم شود.

تفکر و حافظه از حیطه های مهم شناخت انسان هستند. نوزاد از همان ماههای اول می تواند در این دو حیطه تمرین کند و آنها را پرورش دهد. اسباب بازی هایی که حرکات مختلفی انجام میدهند کودک را در سطح خودش به تفکر وامی دارند. کودک به حرکات اسباب بازی نگاه می کند و آنها را با چشم تعقیب می کند و به کارهایی که این وسیله انجام می دهد فکر می کند.

.

 دفعه ی بعدی که اسباب بازی را برای کودک روشن و یا کوک کردید کودک حرکات اسباب بازی را به یاد می آورد و ذهنش تلاش می کند تاجزییات بیشتری را به حافظه بسپارد!


دست بزنید و امتحان کنید. کودک را به بررسی تمام قسمت های اسباب بازی با انجام این کار به اتفاق همدیگر تشویق کنید، به او کمک کنید که بافت های مختلف آن را احساس کند، آهنگ های آن را به صدا در بیاورد و قسمتهای مختلف آن را حرکت دهد. تمام این تحریکات حسی، یک بانک حافظه از تجربیات که همچنان رشد خواهند کرد برای کودک فراهم میکند. 


همیشه زمان بازی است. بگذارید کودک از بازی با اسباب بازی هایی که رنگ ها و فعالیت های مختلفی دارد لذت ببرد، اسباب بازی هایی که او را وسوسه می کنند که آنها را بردارد و لمس کند. این بازی ها هم هماهنگی چشم و دست کودک و هم مهارت تفکر او را تقویت می کند.


کودک تا پایان یک سالگی نمی تواند خود را به عنوان فردی مستقل تصور کند. نوزاد در مورد توانایی های خود اطلاعات کمی دارد و نمی داند که می تواند به اختیار خود حرکاتی را انجام دهد. هر چند رشد این مفهوم در کودک تا چند ماه بعد از ٥ ماهگی طول می کشد اما در این سن هم شما می توانید با انجام بازی هایی این مفهوم را به کودک القا کرده و راه رسیدن او به این مرحله از رشد هیجانی اجتماعی(که البته مربوط به رشد شناختی کودک هم می شود) هموار کنید.


با بررسی کردن شروع کنید. کودک را روی زانویتان بنشانید و اسباب بازی را در مقابل خود ــ مانند گرفتن کتاب در مقابل  ــ نگه دارید. تمام قسمت های اسباب بازی را با کودکتان بررسی کنید و همزمان آنچه می بینید را برای او توصیف کنید. 


چه میبینید؟ به تصویر نوزاد در آینه اشاره کنید تا خود شناسی او را آغاز کنید. سپس به تصویر خودتان در آینه هم اشاره کنید و بگویید: وای! نگاه کن! من تورو میبینم! تو هم مامان رو میبینی؟ دیگه کی رو میبینی؟" سپس به حالت های چهره ی خودتان اشاره کنید و بگویید: " چشمای مامان رو میبینی؟ چشمای خودتو میبینی؟ ایناهاش!" درک ارتباطات به این ترتیب برای کودک شکل میگیرد. 


زمانی که کودک می تواند در حالتی که روی شکمش خوابیده است سر و سینه اش را بالا نگه دارد، زمان مهمی برای رشد عضلات گردن و تنه است.  برای اینکه کودکتان را به بازی کردن طولانی تر در حالتی که روی شکمش خوابیده است تشویق کنید،  چیزی که بتواند به آن نگاه کند را در اختیار او قرار دهید.

 کودک در این زمان باید این مفهوم را درک کند که خودش به عنوان فردی مستقل در دنیا وجود دارد. باید اسباب بازی هایی به کودک بدهید که با دستها و پاهایش کار کند تا آنها را ببیند. همچنین اسباب بازی هایی که مفهوم علت و معلول را به کودک نشان می دهند به او یاد می دهند که او باعث انجام کارها می شود و او دارای توانایی و اختیار است.

علاوه بر این می توانید کودک را نزدیک آینه ببرید و خودتان و او را در آینه مشاهده کنید و در مورد آن صحبت کنید.


وقتی بین کودک و اطرافیانش ارتباط عاطفی برقرار می شود آن دسته از سلول های مغزی او که کمک می کنند یاد بگیرد چطور خودش را آرام کند، تقویت می شود.


 اشیا و اسباب بازی ها و عروسک هایی که از جنس های های مختلف هستند را به دست کودک بدهید. وقتی آنها را از شما گرفت او را به شدت تشویق کنید. اسم آن اسباب بازی یا عروسک را برای کودک بگویید و برایش توضیح بدهید.


 کودک معنای تمام حرف هایتان را نمی فهمد ولی صدای شما و احساسی که دارید را درک می کند و آن را به تصویری که از شی میبیند ربط می دهد.


 انگشتان کودک را به موی عروسک بکشید. سپس دست های کودک را به لباس عروسک بزنید و بعد از آن به صورت عروسک... بگذارید کودک با عروسک و با شما ارتباط برقرار کند.


 عروسک های نرم و پولیشی نیز به کودک آرامش می دهند و با احساسات خوبی که ایجاد می کنند به رشد هیجانی و اجتماعی کودک کمک می کنند.

اسباب بازی های مناسب : عروسک نمایشی   |   عروسک پولیشی







اسباب بازی مناسب گروه سنی: