هوش طبیعت گرایی



بازی دان : باید در نظر داشته باشید که بیان خصوصیات هر کدام از هوش ها به معنای آن نیست که اگر نشانه هایی از بالا بودن حیطه ی خاصی از هوش در کودکتان مشاهده نمی کنید باید انجام بازی هایی که در مورد آن هوش توصیه شده است را کنار بگذارید. از طرفی اگر احساس می کنید که کودک در یکی از هوش ها توانایی و استعداد بالاتری نشان می دهد، بازی ها و فعالیت هایی که برای سایر هوش ها پیشنهاد می شود را انجام ندهید و آنها را نادیده بگیرید.

هوش طبیعت گرایی

یک طبیعت گرا در تشخیص و طبقه بندی گونه های متعدد (گیاهان و جانوران) در محیط اطرافش مهارت دارد. در فرهنگهایی که علم رسمی ندارند و دانش پیشرفته چندانی نکرده است، طبیعت گرایان (کسانی که هوش طبیعت گرا دارند) بیشترین مهارت را در طبقه بندی ها (گیاهان و جانوران و ...) دارند. در فرهنگهای پیشرفته، یک طبیعت گرا بیولوژیستی است که گونه ها را تشخیص داده و آنها را در واژه های علمی پذیرفته شده و به صورتی رسمی دسته بندی می کند. مانند علم گیاه شناسی که در سال 1700 توسط دانشمند سویسی کارلوس لنیسن ابداع گردید. استعداد یک طبیعت گرا می تواند اقلام مصنوعی را نیز در برگیرد، مثلا کودکی که می تواند به راحتی گونه های متعدد گیاهان، پرندگان و دایناسورها را تشخیص دهد، به طور مشابه می تواند انواع کفشهای ورزشی، اتومبیلها، سیستمهای صوتی یا مهره ها را طبقه بندی کند. افرادی که هوش طبیعت گرا دارند قادرند اعضای یک گونه را تشخیص دهند و آنها را بر اساس شباهت هایشان دسته بندی کنند.

توانایی یک طبیعت گرا محدود به طبقه بندی کردن گونه ها نمی باشد بلکه یک طبیعت گرای تمام عیار با جانوران براحتی ارتباط برقرار می کند و ممکن است استعداد مراقبت کردن و رام کردن حیوانات را داشته باشد. نظیر این تواناییها نه تنها در این مثالها بلکه در بسیاری از نقشها دیگر از شکار گرفته تا ماهگیری، کشاورزی، باغبانی و آشپزی و توانایی های که کمتر آشکار است (مثل تشخیص اتومبیل ها از روی صدای موتور آنها یا کشف الگوهای بدیع در یک آزمایشگاه علمی یا درک سبک های هنری) را شامل می شود. هشتمین و آخرین هوشی که گاردنر به فهرست خود افزوده است یعنی همان هوش طبیعت گرا نشانگر توانای درک، شناخت و کار با گیاهان، حیوانات و دیگر اشیاء طبیعی است. این همان هوش کشاورز یا باغبان، دامپزشک، گیاه شناس، محیط شناس و یا زیست شناس دریایی است. به گفته گاردنر این توانایی در رشد انسان شکارچی و یا کشاورز بوده است، بسیار ارزش داشته است و اکنون نیز در مقام زیست شناس و یا آشپز فعال است. همچنین فکر می کنم که بخش اعظمی از جامعه مصرف کننده ما نیز دارای هوش طبیعت گرا است که می تواند آن را در تفاوت نهادن میان انواع ماشین، کفش ورزشی، لوازم آرایشی و غیره به کار برد. به طور کلی این هوش به توانای درک ودسته بندی گیاهان، مواد معدنی، حیوانات، سنگها، چمن ها و .... اشاره دارد.

ویژگی های افراد دارای هوش طبیعت گرا

این افراد از کارکردن و بیرون گرا بودن لذت می برند و اشیاء را به حالت یک سیستم طبقه بندی می کنند و معتقدند توجه به طبیعت و امور زیست شناسی و حیاتی و همچنین حیوانات مهم هستند. به راحتی گونه های محیطی را درک و به خاطر می سپارند. اگر در محیط شهری رشد کرده باشند، ممکن است معارف خود را در به خاطرآوردن و کلاسه کردن اشیاء در محیط طبیعی خود مانند ماشین ها، کفش های ورزشی و یا به صورت آلبوم به کار گیرند.

شغل های مورد علاقه این افراد

-    مراقبت و نظارت بر امور
-    زیست شناسی
-    معلمی و سرویس دهی به پارک ها
-    گیاه شناس
-    کشاورز
-    دانشمند علوم طبیعی
-    دامپزشک
-    علوم آزمایشگاهی






بازگشت به گروه هوش  


نظرات شما درباره این مطلب :

نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما در مورد هوش طبیعت گرایی :



سایر نظرات :

نظری ثبت نشده است.