چگونه کودک خلاق داشته باشیم



چگونه کودک خلاق داشته باشیم

یکی از تفاوت‌های مهم کودکان خلاق با دیگر کودکان برخورداری از عزت نفس و داشتن اعتماد به نفس بالا است. دلیل این نکته هم واضح است، خلاقیت نیاز به بستری پرواننده توام با ایجاد حس اعتماد و داشتن شجاعت در ابراز ایده‌های نو دارد و کودکانی که از عزت نفس کافی برخوردار نیستند و در محیط انضباط خشک و آهنین و بدون تشویق و ملاطفت بزرگ می‌شوند همیشه ترسی نهفته از اینکه مورد پذیرش قرار نگیرند و یا احیانا تنبیه شوند دارند که مانع بزرگی در مقابل خلاقیت کودکان و البته بزرگسالان است.
توصیه‌های این نوشته برای پرورش خلاقیت کودکان در خانواده، تقویت خلاقیت دانش آموزان در مدرسه و حتی  متناسبا برای موضوع خلاقیت در بزرگسالی کاربرد دارد.

کودک خلاق


📢توصیه اول:
برای بچه‌ها وقت بگذارید، با آنها بازی کنید، برای کودکان کتاب بخوانید و با آنها کاردستی درست کنید.

📢توصیه دوم:
به حرف‌های بچه‌ها گوش دهید ولی ادای گوش دادن را در نیاورید. حتی اگر لازم باشد کار خود را متوقف کنید و به سخنان کودک توجه کنید، طوریکه او متوجه شود نظرات و ایده‌هایش برای شما مهم است و جرات ابراز نظر پیدا کند.

📢توصیه سوم:
کودک را به خاطر ناتوانی در انجام امور سرزنش نکنید. کودکان تا سنین ۷ سالگی برای کارهای روزمره نیاز به کمک دارند و قادر به انجام امور بدون عیب و نقص نیستند.
برای اینکه توقعات مناسبی از فرزندتان داشته باشید، مراحل رشد کودک را مطالعه کنید.

📢توصیه چهارم:
همیشه به دنبال فرصتی برای تشویق کودک و تقویت اعتماد به نفسش بگردید. کودکانی که تشویق می‌شوند احساس تعلق و امنیت بیشتری دارند و جرات ابراز ایده‌های نو و خلاقیت را پیدا می کنند.

📢توصیه پنجم:
هرگز کودکتان را با دیگران مقایسه مثبت یا منفی نکنید. بهتر است از کودکی به او بیاموزید خداوند انسان‌ها را با توانمندی‌های متفاوتی خلق کرده و همه قابل احترام هستند. احساس حقارت و غرور هر دو مخرب و ناشایسته هستند و مقایسه کودک با اطرافیان یکی از این دو حس را در کودک تقویت خواهد کرد.

📢توصیه آخر:
تعداد باید و نبایدها و الگوهای آهنین و بدون انعطاف را برای کودک حداقل کنید. کودکانی که در فضای امر و نهی دائمی بزرگ می‌شوند یاد می‌گیرند برای اینکه مورد پذیرش و تشویق قرار گیرند فقط از الگوهای از پیش تعیین شده تابعیت کنند و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار بروز ایده‌های نو و خلاقیت را داشت.
امیداریم با شناخت عوامل و روش‌های تقویت و پرورش خلاقیت کودکان و شناخت موانع پرورش کودکان خلاق، بتوانید به پرورش کودکان خلاق و نوآور و بزرگسالان موفق آینده کمک کنید. 

خرید اسباب بازی فکری آموزشی کودک

بیشتر بخوانید:

چگونه خلاقیت کودک مان را بالا ببریم؟

بازی های نمادین مهارت های زندگی واقعی را در کودکان تقویت می کند






بازگشت به گروه تخیل و خلاقیت  


نظرات شما درباره این مطلب :

نام :


پست الکترونیکی :


نظر شما در مورد چگونه کودک خلاق داشته باشیم :



سایر نظرات :

نظری ثبت نشده است.